ASTRID NOACKS ATELIER

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

    • Astrid Noacks Atelier
    • Rådmandsgade 34
    • 2200 København N
    • cp@astrid-noack.dk

Current

ANA Forum

Læsninger i ANA #11 C. Y. Frostholm og Annarosa Krøyer Holm

09.12.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Søndag den 9/12 kl 15-17

I Astrid Noacks Atelier står skulpturen Ung mand der planter et træ, i den hvide gips, der uundgåeligt binder den ellers moderne skulptur til klassiske forbilleder. Denne aften får Noacks skulptur selskab. Begge aftenens læsninger er versioneringer af værker, tilpasset ANA’s rammer. Vi skal nærme os den klassiske skulptur i dens miljø, og se hvordan den er til stede æstetisk, antropologisk og politisk i samtiden.

Annarosa viser værket Seeing White #2,  som en “performative reading” med videoprojektion. Værket tager udgangspunkt i Den Kgl. Afstøbningssamlings udstilling i Vestindiske Pakhus på Toldbodgade i København, hvor en overophobningen af hvide gipsfigurer er i paradoksal lighed med pakhusets fortid som lagerbygning for koloniale varer produceret i de danske kolonier. Gennem en fragmenteret narration sammenbindes den europæiske kolonisering med det klassiske, marmorhvide ideale, som Afstøbningssamlingen er et produkt af. En tidligere version af værket har været vist på SMK.

Cyf præsenterer tekster fra foto-tekst-installationen Notater omkring Sliberen skabt til Antikmuseet i Aarhus: en associerende sværm af optegnelser om den antikke skulptur Sliberen, der findes som gipsafstøbning i museets samling, men i lige så høj grad om bronzeversionen i Ørstedsparken i København og om dens omgivelser. I oplæsningen indgår et slideshow.

 

Annarosa Krøyer Holm (f.1983) billedkunstner uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi 2014. Arbejder med skulptur i et kritisk og dekolonialt perspektiv. Hun er særligt interesseret i linket mellem nyklassicismen og den europæiske kolonisering. Har siden 2013 arbejdet med projektet Hvidme Archive, som i dag drives i samarbejde med Miriam Haile.

C. Y. Frostholm (f. 1963) er forfatter og billedkunstner med en overlappende praksis. Han har udgivet poesi og prosa siden 1985, senest Træmuseet (2018), en omfattende hybridtekst om træer og litteratur, som også rummer fotografi. Seneste udstillinger: Writing When Walking (Scotty, Berlin, 2018) og L (Guirlanden på Antikmuseet, Aarhus, 2018). Se også cyf.dk.

 

 

 

Lyrikprogrammet i Astrid Noacks Atelier vil i sæsonen 2018/2019 fortsat udforske udvekslinger imellem litteratur, billedkunst og aktivisme. Læsninger i ANA kurateres af billedkunstner Rasmus Brink Pedersen.

 

Arrangementet er støttet af

 

 

Events

Calendar

 

Past events

ANA Forum

Læsninger i ANA #11 C. Y. Frostholm og Annarosa Krøyer Holm

09.12.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Søndag den 9/12 kl 15-17

I Astrid Noacks Atelier står skulpturen Ung mand der planter et træ, i den hvide gips, der uundgåeligt binder den ellers moderne skulptur til klassiske forbilleder. Denne aften får Noacks skulptur selskab. Begge aftenens læsninger er versioneringer af værker, tilpasset ANA’s rammer. Vi skal nærme os den klassiske skulptur i dens miljø, og se hvordan den er til stede æstetisk, antropologisk og politisk i samtiden.

Annarosa viser værket Seeing White #2,  som en “performative reading” med videoprojektion. Værket tager udgangspunkt i Den Kgl. Afstøbningssamlings udstilling i Vestindiske Pakhus på Toldbodgade i København, hvor en overophobningen af hvide gipsfigurer er i paradoksal lighed med pakhusets fortid som lagerbygning for koloniale varer produceret i de danske kolonier. Gennem en fragmenteret narration sammenbindes den europæiske kolonisering med det klassiske, marmorhvide ideale, som Afstøbningssamlingen er et produkt af. En tidligere version af værket har været vist på SMK.

Cyf præsenterer tekster fra foto-tekst-installationen Notater omkring Sliberen skabt til Antikmuseet i Aarhus: en associerende sværm af optegnelser om den antikke skulptur Sliberen, der findes som gipsafstøbning i museets samling, men i lige så høj grad om bronzeversionen i Ørstedsparken i København og om dens omgivelser. I oplæsningen indgår et slideshow.

 

Annarosa Krøyer Holm (f.1983) billedkunstner uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi 2014. Arbejder med skulptur i et kritisk og dekolonialt perspektiv. Hun er særligt interesseret i linket mellem nyklassicismen og den europæiske kolonisering. Har siden 2013 arbejdet med projektet Hvidme Archive, som i dag drives i samarbejde med Miriam Haile.

C. Y. Frostholm (f. 1963) er forfatter og billedkunstner med en overlappende praksis. Han har udgivet poesi og prosa siden 1985, senest Træmuseet (2018), en omfattende hybridtekst om træer og litteratur, som også rummer fotografi. Seneste udstillinger: Writing When Walking (Scotty, Berlin, 2018) og L (Guirlanden på Antikmuseet, Aarhus, 2018). Se også cyf.dk.

 

 

 

Lyrikprogrammet i Astrid Noacks Atelier vil i sæsonen 2018/2019 fortsat udforske udvekslinger imellem litteratur, billedkunst og aktivisme. Læsninger i ANA kurateres af billedkunstner Rasmus Brink Pedersen.

 

Arrangementet er støttet af

 

 

ANA Forum

Bog- og manifestreception: Staying with the struggle*   Barly Tshibos, Nanna K. Dahler, Kipanga Typeson & Nanna Katrine Hansen

30.11.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fredag d. 30. november kl. 17:00 – 19:00

Astrid Noacks Atelier er glæde for at invitere til reception sammen med Barly Tshibos, Nanna K. Dahler, Kipanga Typeson & Nanna Katrine Hansen i forbindelse med bog- og manifestudgivelsen:

Staying with the struggle* – looking for decolonial strategies of working together across privileges
– a manifesto in progress

 

The artist’s words about the project:

We have come together out of the need to think about how we, in the everyday work in our activist group, work against the hierarchies that are not just around us but also between us. Based on notes from a series of workshop in Astrid Noacks Atelier in the summer, we have together written a manifest, which is still in progress.

We are very happy to invite you for the launch of the manifest – where we will say a few words, we can have a drink and the printed version will be possible to get as a donation.

////

“We are writing this manifesto based on the need to develop and use decolonial methods to work together across racialization, gender and state privilege such as citizenship in activist groups. In the groups we are working in, we are racialized differently, and because of colonial, racist and patriarchal structures this give us different conditions to live our lives as we want. Colonial and state categorizations such as citizen and non-citizen, not only create borders, but very diverse conditions and everyday realities for us. Some of us experience oppression everyday while others of us are not directly affected, and oppressions work together in complex ways. Colonialism is still present in our social relations, which by default puts whiteness at the center. When we work together in decolonial ways, we have to de-center whiteness and in this process the weight is on those racialized as white.

We have asked ourselves how to work together in ways that breaks white supremacy and patriarchy? How do we do this in a way that does not result in individual guilt but collective action? How do we organize in ways that looks at resources and the distribution of these as a starting point? How do we develop decolonial relations that are caring and honest?”

ANA Local

Fernisering fredag d. 16.11, kl. 17-19 Astrid Noacks Atelier - Giftshop & Souvenirs Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs af Christian Elovara Dinesen

16.11.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Følgende tekst er en del af Christian Elovara Dinesens værk: Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs

Kender man på forhånd Astrid Noacks Atelier, så ligner den i bund og grund meget godt; den lille miniaturemodel af atelieret, der er bygget op i træ og har fået sat hjul på. Modellen er et værk, der lægger op til diskussion om fremtidens byer, om tilhørsforhold og det historisk forankrede.

Det oprindelige atelier er at finde på matriklen Rådmandsgade 34, Nørrebro, og dér har det ligget gennem mange generationer. Gennem 1940’erne og ind i den første halvdel af 1950’erne var det lille baggårdshus kunstneratelier og bolig for den danske modernistiske skulptør Astrid Noack (1888-1954). Her kreerede hun nogle af sine hovedværker, der senere skulle føre hendes navn og værk ind i den omdiskuterede danske kulturkanon. Siden 2009 har Astrid Noacks Atelier fungeret som en kunstinstitution, der med udgangspunkt i Noacks praksis, arbejder med udvikling af kunstnerisk praksis og forskning.

Et værk om et konkret sted, miljø og liv

Miniaturemodellen af atelieret er et skulpturelt værk med titlen Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs. Det er skabt i Noacks atelier af den danske kunstner Christian Elovara Dinesen. I værket udnyttes et andet formsprog, end det Noack arbejdede med i sine naturalistiske skulpturer, der alle bar præg af skulptørens forkærlighed for den ægyptiske og græske skulptur. Også motivmæssigt er Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs langt væk fra Noacks skulpturer af menneskekroppen. På trods af disse afgørende forskelle i tid, form og motiv, så hænger Noacks praksis og miniaturemodellen af atelieret rigtig godt sammen. For Noack valgte af meget bevidste årsager at arbejde præcis i Rådmandsgade 34, da hun i 1932 vendte tilbage til København efter mange år at have studeret og skabt kunst i Paris, som en central skikkelse i miljøet omkring kunstnerskolen Maison Watteau. Noack valgte det lille atelier med det smukke ovenlys på grund af det liv, der udspillede sig omkring det i baggården og ude på gaden. Noack ønskede at skabe sin kunst i samspil med gadens håndværkere og småerhverv; og hun optog de daglige rytmer, stemningerne og stedets særlige sjæl i sin egen produktion. Værket Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs italesætter netop stedets indflydelse på det, der produceres. Den lille miniaturemodel af atelieret tilsat hjul kan flyttes rundt i byen. Og det er præcis, hvad Christian Elovara Dinesen gør. Han bevæger skulpturen fra sted til sted på Nørrebro, og lader værket danne rammen omkring en diskussion om, hvad vi ønsker med vores byer; hvilke stemninger og fortællinger vi gerne vil fremelske i vores byer, og hvilken rolle gamle historiske bygninger og miljøer skal spille i fremtidens byer. Det er derved interessen for det samme sted, der på tværs af generationer binder Astrid Noacks værker sammen med skulpturen Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs.

Stedets indflydelse på produktion, tanker og handlinger

Med miniaturemodellen indledes en stedsdiskussion, idet der med den undersøges, hvad der sker med det tilbageværende, når omkringliggende bygninger og arkitektur fjernes. Hvad sker der med stedets ånd og med hverdagslivet? Og hvilken indvirkning har nedrivning for den måde, der produceres på? Spørgsmålet behøver ikke blot hæfte sig til en diskussion omkring en kunstinstitution, det kan ligeledes forstås i lyset af hverdagslivet i et hjem, på en gade og i et miljø udgjort af et sanseligt og et sjæleligt niveau, der har væsentlig – om end til tider på et ubevidst og implicit plan – indflydelse på den måde, man går til sit arbejde på, tænker på, leger på, er sammen med venner og familie på etc.

Identitetshul

Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs italesætter også specifikt det faktum, at Noacks gamle atelier, der blev smukt renoveret for et par år siden, mister dets naboer i disse måneder. Den gamle arkitektur omkring atelieret fjernes og op skyder syv-etagers boliger i stål og præfabrikerede vægge, der erstatter musikeres lydstudier og øvelokaler, andre kunstneres atelierer og lokales små værksteder og ånderum. Den mobile miniaturemodel undersøger dette skifte. Konkret spørges der med værket, om der opstår en form for identitetshul, når bygninger får kappet deres tætte historiske forbindelse til omkringliggende miljøer og øvrig arkitektur. Der kommer nye naboer til og der etableres nye fortællinger, og det historisk funderede og sjælelige tilhørsforhold til stedet forandres.

Byernes fremtidige udvikling

Miniaturemodellen bærer titlen Giftshop & Souvenirs, hvilket skal forstås helt bogstaveligt, for den fungerer som butik, hvori kunstneren sælger bl.a. T-shirts påtrykt teksten Astrid Noack. Med dette greb tilføjes der i værket endnu en dimension til stedsdiskussionen; for når den historiskfunderede arkitektur fjernes fra et sted, hvad bestemmer da et menneskes forhold til det konkrete sted? Bliver relationen af funktionel karakter? Her sover jeg, her spiser jeg, her er min adresse! Souvenirbutikken er et billede på det masseproducerede, på noget af det løsrevne, kulturindustrien bærer med sig. En souvenir svarer ikke til den kunstneriske, sanselige eller tankemæssige oplevelse, som mødet med et særligt sted, et værk eller en udstilling kan afstedkomme. Som en løsrevet masseproduceret genstand bliver souveniren meget nemt et tomt substitut for det reale sted og den konkrete kunstneriske oplevelse. En oplevelse der i souveniren reduceres til noget let fordøjeligt, som vi forholder os til som forbrug – genstand til salg.

Værket Astrid Noacks Atelier – Giftshop & Souvenirs lægger op til refleksion omkring disse emner, og samtidigt indeholder værket samtalen. For kunstneren er til stede med sit værk, helt bogstaveligt er han inde i værket, og han lægger op til diskussion om byernes udvikling, det historisk forankrede og det stedsspecifikke tilhørsforhold.

 

Bio: Christian Elovara Dinesen (f. 1982) er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i perioden 2003-2008. I 2002 studerede han på Metafora School of Contemporary Art, Barcelona og Holbæk Kunsthøjskole. I sin praksis betoner Christian dialogen, samarbejdet og socialt inddragende strategier. Han har deltaget i flere udstillinger samt kunstprojekter i det offentlige rum. I 2018 deltog han i Floating Art, Vejle, DK; Public Work, Køge Teaterbygning, DK; Værk Din Verden i samarbejde med Råderum – mobilt kontor for samtidskunst, DK og Wall painting, Dakar, Senegal. Gennem flere år har Christian undervist i kunst og samtidige kunststrategier, senest på Odense Friskole og på Kulturentreprenør, Masterclass, Århus, DK.

www.christianelovara.com / www.ultragroen.dk

ANA Air

Astrid Noack's Atelier, SixtyEight Art Institute, InstantHERLEV Institute in collaboration The Others Art Fair in Torino 1-4 November 2018

01.11.18 - 04.11.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Image: Nanna Katrine Hansen: Staying with the trouble* of working together. 2018

The three Copenhagen-based art organisations, InstantHERLEV Institute, Astrid Noack’s Atelier, and SixtyEight Art Institute have collaboratively curated a screening program that examines whether the current conception of nation state is functioning as a model for contemporary democracy. One of the most prevalent developments of the 21st century is the waning of the nation state and its loss of influence over human circumstances, which has a negative impact, such as apocalyptic nationalism, wall-building and border controls, and growing xenophobia.The screening program reflects on a range of frictions apparent in how we conceptualize the idea of belonging to a specific state. The works screened in the program question ideas of majority-minority relationships, perceptions of the privileged versus underprivileged, aspects of cultural alienation, questions of inclusion and exclusion, and the definition of public and private space.

Read about The Others Art Fair: http://www.theothersfair.com/en/

The screening program is kindly supported by The Danish Art Foundation.

Screening program:

Dor Guez
Watermelon under the bed
Dor Guez’s work raises questions about contemporary art’s role in narrating unwritten stories and re-contextualizing visual and written documents. In Watermelons under the Bed, Guez’ camera dwells on Jacob Monayer in intimate settings. Intermingled with these quotidian moments, Jacob’s son, Samih, recalls his parents’ process of adjusting to life in Israel after the Jewish occupation of Palestine in 1948 and the choices they made for their children. The watermelon carries symbolic significance, linking identity and place within Palestinian culture.

Sergio De La Torre
NEW DRAGON CITY
NEW DRAGON CITY uses an abandoned building in downtown Tijuana as a base for a live performance, which is taped and edited as a video. Glass shop windows transform passersby into witnesses and voyeurs. A group of six Cantonese migrants, not professional actors, lived together for several days, showing their everyday actions and making their legal occupation of the building visible. De la Torre was inspired by the dramatic situation experienced by members of the bourgeoisie in Luis Buñuel’s El ángel exterminador (The Exterminating Angel). The scene also alludes to the artist’s memories of his childhood and adolescence in downtown Tijuana. Since the beginning of the century, the place has become inhabited by Asian communities, mainly from China and Japan, that have remained hidden and silent at the fringes of Mexican culture. The works reflects upon how inclusion and exclusion into foreign nations can be a century-long process, in lieu of integration policies.

Vladimir Tomic & Ana Paulovic
Dreamland
In this piece, the directors explore how identities and subconsciousness are formed by interviewing former refugees and immigrants about their dreams after their arrival in Denmark. The pieces portray an odd contrast between young people dining and partying and their narrated stories of experience of the dissolution of Yugoslavia and traumatic experiences of civil war. The piece opens up for the human and emotional aspect of being between identities and nationhood.

Larissa Sansour
Nation State
In Nation State, national belonging is reduced to swiping your key card with a Palestinian flag across your apartment door and entering a simulation of a ‘could-be’ world. In an ironic and sci-fi-inspired short film, Palestine is transformed into a Nation Estate tower, a gated community, where each Palestinian city has its own floor. Gone are checkpoints and secret dirt road detours. An elevator takes the ‘citizens’ from the ground floor to the sky and every level has its own cultural, political, and historical characteristics and references. The film reflects upon belonging, nationality, and dreams of lost places, countries, and cultural estate.

Nanna Katrine Hansen
Staying with the trouble* of working together
Staying with the trouble* of working together is based on interviews and actions inspired by the Brazilian theatre instructor Augusto Boal and his ‘Theatre of the Oppressed’. The artist creates a frame for working together in groups, consisting of people with very different backgrounds and privileges, only some of whom have Danish citizenship. The people involved are challenged to arrange certain objects in a way so that no object becomes more powerful than others. The video examines the challenges we face, when we work together due to the different roles given by the nation state. Graphical Design for Nanna Katrine Hansen: Anders Gerning.

Bios
Dor Guez (1980 in Jerusalem) lives and works in Tel Aviv-Jaffa. Selected solo shows: 2011: Beursschouwburg Art Centre, Brussels; Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv. 2010: The Centre for Contemporary Art, Tel Aviv; KW Institute for Contemporary Art, Berlin. Selected group shows: 2010: “Untaken Photographs,” Museum of Modern Art, Ljubljana, Slovenia; “The Golden Chain,” Dvir, Jaffa. 2009: “Georgiopolis,” Petach Tikva Museum of Art, Petach Tikva.

Sergio De La Torres works have appeared in the 10th International Istanbul Biennial, Turkey; the Bienal Barro de America, Museo de Bellas Artes Caracas, Venezuela; in the Cleveland Performance Art Festival, Cleveland, Ohio; the Atelier Frankfurt, Germany; the Centro Cultural Tijuana; the Yerba Buena Center for the Arts in San Francisco; the TRIBECA Film Festival, New York; and el Festival Internacional de Cine de Morelia. Sergio De La Torre is an Associate Professor at the University of San Francisco Art and Architecture Department.

Vladimir Tomic (b.1980 in Sarajevo) graduated from The Danish Royal Academy of Fine Arts and is based in Copenhagen. 2017 Anthology Film Archives, New York, USA. 2016 Barbican Arts Centre, London, UK. 2015 BERLINALE – Internationale Filmfestspiele Berlin, Berlin, DER TAGESSPIEGEL READER’S PRIZE and JURY SPECIAL MENTION – Peace Film Prize. 2015 IDFA – International Documentary Film Festival Amsterdam, Amsterdam, NL – BEST OF FESTS.

Ana Pavlovic (b.1977 in Belgrade) graduated from The Danish Royal Academy of Fine Arts and is based in Copenhagen. Selected festivals and exhibitions: 2018: Etats g.n.raux du film documentaire, Lussas, F, 2018 . Pravo Ljudski Film Festival, Sarajevo, BiH, 2018: 2018 Fokus Video Art Festival, Best Art Film Award, Copenhagen, DK. 2017 : Solo show at Inter Arts Center – “Love at Last Sight”, Malmø, SE.

Larissa Sansour (b. 1973 in Jerusalem) is living in London. She works with film, sculpture, installation and photography. Sansour mixes fiction and facts in great utopian and political pieces and she borrows formal elements from science fiction, Westerns, and American sitcoms. She uses her own Palestinian experiences in her critical and dystopian discussions about nationalism, identity, alienation, colonization, and resistance. Larissa represent Denmark at The Venice Biennale 2019.

Nanna Katrine Hansen (1989) is born in Aarhus, Denmark and has been working with film and in different activist contexts. She has studied at Roskilde University and is currently a student at The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Visual Art (2014). She is member of Bridge Radio Collective, a radio group producing radio about migrant’s struggles and border politics

See full archive

Cross4tracks

Kryds4Spor

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

  • ANA Air
  • ANA AIR is an artist in residence program ...
  • ANA Kids' Studio
  • ANA BØRNEATELIER er inspireret af Astrid Noacks lokale engagement, gæstfri sind og høje kunstneriske niveau. Børneatelieret inviterer Nørrebros børn indenfor i et uformelt rum, hvor deres hverdag samt bydeldens særegenheder danner rammen om eksperimenterende kunstneriske processer. Børneatelieret arrangerer workshop i samarbejde med professionelle kunstnere, der blander og bryder med kunstens genrer, og som tager afsæt i børnene selv og deres liv og hverdag på Nørrebro. Med afsæt i blandt andet bevægelse, performance, lyd og billedkunst vil børnene komme til at se og udtrykke sig på nye måder, hvor det er processen, tiden og fordybelsen, der bliver lagt vægt på.
  • ANA Forum
  • ANA FORUM er et diskussionsrum, som bearbejder de indtryk, der kommer fra de øvrige 3 spor i programmet ved at diskutere og perspektivere dem. Formålet er at indsamle og dele viden og skabe fælleserfaringer i dialog med andre aktører, som ligeledes arbejder med at forbinde kunstarterne, by og borgere. ANA FORUM opfordrer til debat om, hvordan publikumsrollen kan nytænkes for at bane vej for deltageren, der aktivt får mulighed for at revurdere borgerens ståsted i samfundet. ANA FORUM undersøger de steder, hvor æstetikken møder etikken, politikken og samfundet lige omkring os. Kunstnere og debattører inviteres til at kuratere og facilitere debatter, workshops og større seminarer.
  • ANA Local
  • ANA LOKAL er et program der forbinder lokale kunstnere med mennesker, som bor og arbejder på Ydre Nørrebro. Programmet vægter projekter, som aktivt engagerer sig i den sociale kontekst, går i dialog med stedet og den offentlige sfære i relation til det urbane miljø, dets brugere og beboere. I forlængelse af ANAs kuratoriske princip om tilknytning opfordres de inviterede ANA LOKAL kunstnere til, ud over at lave deres egne produktioner, at indgå i netværket omkring ANA AIR og i udviklingen af Børneatelieret. På denne måde skabes der rum for inspiration og for nye spontane og kollektive fællesproduktioner. På tværs af kunstarterne, i par eller enkeltvis, vil billedkunstnere, scenekunstnere, digtere og musikere skabe koncerter, oplæsninger, performances, udstillinger og hybrider af disse.

Preservation Work

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

Bevaringsværdigt baggårdsmiljø ved Astrid Noacks Atelier

13.09.17

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

DAC inviterer til unik aften med udstilling, talk, koncert og katalogudgivelse om Astrid Noacks Atelier, en eksperimenterede kunstscene fra Rådmandsgade, ydre Nørrebro.

På aftenen vil Mikkel Bogh, direktør for SMK og Arkitekt Erik Brandt Dam fortælle om deres arbejde med Astrid Noacks Atelier og kamp for at bevare et klassisk københavnsk baggårdsmiljø. Aftenen byder samtidigt på koncert med musikere fra baggårdens øvelokaler.

TILMELDING HER
https://billetto.dk/e/hvad-er-bevaringsvaerdigt-talk-udstilling-og-koncert-om-astrid-noacks-atelier-pa-ydre-norrebro-billetter-212334

Medlemmer af ANA kommer gratis ind. Bliv medlem her: http://bit.ly/2xYVIPJ

Overalt i landet ser vi de klassiske baggårdsmiljøer forsvinde i takt med, at der bliver renset ud i de gamle by-karréer og nybyggeri knopskyder, hvor der er plads. Men på Rådmandsgade4på ydre Nørrebro sker der noget andet.

Foreningen Astrid Noacks Atelier har, med udgangspunkt i en af Danmarks første kvindelige billedhuggeres historiske baggårdsatelier, skabt et miljø for kunst, musik og samskabelse med kvarterets lokale beboere.

DAC inviterer til en aften med talk om den eksperimenterende kunstscene “Astrid Noacks Atelier” om hvorfor det er så vigtigt, at vi udvider forståelsen af bevaringsværdig arkitektur for at sikre sammenhængskraft og virkelyst i vores byer.

Aftenen er samtidigt også en fejring af foreningens nye katalog, at Astrid Noacks atelierbygning står færdigrestaureret af arkitekt Erik Brandt Dam, og at der arbejdes hårdt på at finde midler til at restaurere resten af baggården.

Samme aften vil musikere fra øvelokalerne i Rådmandsgade sørge for lydbilleder og musik, der beskriver den helt specielle stemning som trives i baggården på Nørrebro.

Aftenens program:
17:00 Velkomstdrink i boghandlen med salg af Astrid Noacks Ateliers første udgivelse, kataloget “DET HER ER”
17:30 Introduktion ved Tanya Lindkvist, programchef, DAC
17:45 – 19:00
• Introduktion til “Astrid Noacks Atelier”, Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst og bestyrelsesmedlem for Fonden R34
• “Nænsom Renovering” Erik Brandt Dam, Arkitekt MAA og projektarkitekt fortæller om restaureringen af Rådmandsgade 34
• Samtale om “hvad er bevaringsværdigt”
19:30 – 21:00 Musik af bands fra øvelokalerne i Rådmandsgade

Restaureringen

03.11.11 - 18.12.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Restaureringen af Astrid Noacks atelier er muliggjort med en betragtelig donation fra Ny Carlsbergfondet på 1,9 millioner kroner og nænsomt realiseret ved specialhåndværkere og Erik Brandt Dam Arkitekter Aps.

Læs om Ny Carlsbergfondets begrundelse for at støtte bevaringen af Astrid Noacks Atelier her, og Line Rosenvinges artikel ‘Ånd og Mursten i Børsen i forbindelse med indvielsen den 29. november kl 14.

 

Restaureringens proces kan ses herunder. Alle fotos er taget af og tilhører Erik Brandt Dam Arkitekter Aps.

Kunstauktionen

18.12.18

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

I forbindelse med Astrid Noacks 125 års fødselsdag afholdte ANA den 31. januar 2013 en kunstauktion i Kunstakademiets Festsal, Charlottenborg koordineret af Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Auktionen blev støttet med værkbidrag fra en lang række kunstnere:

Anette Abrahamsson, Ivan Andersen, Martin Erik Andersen, Doris Bloom, Milena Bonifacini, Kaspar Bonnén, Peter Callesen, Ursula Reuter Christiansen, Cathrine Raben Davidsen, Erik A. Frandsen, Poul Gernes, Niels Erik Gjerdevik, Erik Hagens, Lone Høyer Hansen, Hein Heinsen, Peter Holst Henckel, Emil Westman Hertz, Husk Mit Navn, Jytte Høy, Frans Jacobi, Søren Jensen, Pontus Kjerrmann, Bentemarie Kjeldbæk, Eva Koch, Joakim Koester, Elke Krystofek, Simone Aaberg Kærn, John Kørner, Malene Landgreen, Christian Lemmerz, Søren Lose, Seppo Mattinen, Albert Mertz, Anders Moseholm, Bodil Nielsen, Mogens Otto Nielsen, Bjørn Nørgaard, John Olsen, Finn Naur Petersen, Tal R., Lilibeth Cuenca Rasmussen, Jytte Rex, Kirstine Roepstorff, Julie Sass, Morten Schelde, Ole Sporring, Tove Storch, SUPERFLEX, Anne Sørensen, Hanne Lise Thomsen, Lars Tygesen, Per Ulrik, Gitte Villesen, Mette Winckelmann

Invitationen til kunstauktionen

Auktionskataloget

Astrid Noack

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

The association

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

Bliv medlem

Hvis Astrid Noacks Atelier og tilhørende baggårdsmiljø skal bevares og udvikles for eftertiden, har vi brug for dig.

Årligt kontingent

Personligt medlemskab: 150 kr.
Medlemskab for foreninger: 300 kr.
Medlemskab for firmaer/institutioner: 600 kr.

Bliv medlem her.

Contact

  • Astrid Noacks Atelier
  • Rådmandsgade 34
  • 2200 København N
  • an@astrid-noack.dk

The Board

  • Curator and Artistic Director
  • Kirsten Dufour
  • 20 61 31 73
  • saas.dufour.andersen@gmail.com
  • Curator
  • Charlotte Præstegaard Schwartz
  • 27 12 20 06
  • cp@astrid-noack.dk
  • Chairman
  • Finn Thybo Andersen
  • 60 81 02 18
  • finnthybo@gmail.com
  • Coordinator
  • Rikke Diemer
  • 40 38 94 29
  • rikke.diemer@gmail.com
  • Coordinator
  • Niels Bennetzen
  • 29 48 33 52
  • niels.bennetzen@gmail.com
  • Treasurer
  • Helle Westergaard
  • 42 46 09 54
  • helle.hik@gmail.com
  • Board Member
  • Anne Neimann Clement
  • 61 79 78 21
  • anneneimann@gmail.com