ASTRID NOACKS ATELIER

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

    • Astrid Noacks Atelier
    • Rådmandsgade 34
    • 2200 København N
    • cp@astrid-noack.dk

Current

ANA Local

FERNISERING fredag d. 24. maj kl. 16-19 og ARTIST TALK d. 25. maj kl.15:15 under Art Week, Copenhagen Tools – Hannah Toticki Anbert i Astrid Noacks Atelier

24.05.19 - 26.05.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Til udstillingen Tools i Astrid Noacks Atelier udvikler Hannah Toticki Anbert et nyt projekt med udgangspunkt i sin praksis, hvori hun arbejder med temaer som økonomi, produktions- og arbejdsforhold og effektivitet. Anbert anvender ofte populærkulturelle fænomener til at italesætte udfordringer, der præger vores samfund og måder at leve på. Og hun spiller gerne op mod konventioner gennem det absurde som et konkret greb.

 

Hannah Toticki Anbert: Slower and Cheaper, installationsview Overgaden. Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg

 

I udstillingen præsenterer Anbert ‘tools’ til at navigere i en grænseløs kultur præget af konstant online tilstedeværelse. Muligheden for at supplere vores viden og hukommelse med information, der lagres online, ændrer både vores kroppes tilstedeværelse i verden og vores relation til ting. I udstillingen kommer Anbert med sine bud på analoge og materielle ’værktøjer’ til at manøvrere i; have sin krop i og leve med i ‘grænseløshedens kultur’. Der er et begreb taget fra Kulturforskeren Gregers Andersens bog af samme titel. Bogen handler om sammenhængen mellem personlig og global udmattelse, hvilket er et tema, der ligger i forlængelse af Anberts projekter Sakralt Arbejde (2016-2018) og Slower and Cheaper (2018). I en grænseløs kultur præget af endeløs vækst og evig hastighed smelter klimakrise og den eksistentielle krise sammen til én stor krise. Hverken planeten eller mennesket kan tilsyneladende fortsætte med at tage del i hastighedsregimet: Kloden giver efter med brande, oversvømmelser og storme, mens vi mennesker i stigende grad plages af angst, stress og depression. I en kultur af grænseløshed er der brug for ’tools’ til at bruge kroppen og sanserne på andre måder, der ikke følger logikker omkring vækst, energi og hastighed.

Udstillingen består af en række nyproducerede værker. “Daybed for framing infinity” er et møbel, en briks placeret i atelierets store port og således både inde i atelieret og ude i gården. Publikum inviteres til at lægge sig på briksen og kigge op i himlen, der indrammes af en cirkel. Indramningen er en pendant til måden, hvorpå information målrettes os og netop “frames” for os på daglig basis. Anbert udtaler om sit værk: ”Vi er alle vandt til, at information “frames” for os, at vi skal have noget i ramme for at opdage det i virvaret af informationer og sanseindtryk. Værket er samtidigt en opfordring til at kigge op til forskel fra ned i telefonen, computeren osv. og huske på, at vi er små. Der er en uendelighed over vores hoveder, hvilket er meget svært at fatte, men at give det lidt tid og eftertanke kan måske åbne for nye perspektiver i vores liv, det er præcis dét, møblet er designet til at give beskueren mulighed for.”

Anbert har endvidere lavet et par ringe støbt i sølv og guld. Dette værk har titlen “Touch screen protection rings”. Ringene er beregnet til at sidde på fingerblommen på pege- og tommelfinger, og idéen er at man ikke kan bruge sin smartphone, når man har ringene på. Det lægger op til en øget bevidsthed om egen kropslighed, når man interagerer med elektronik. Ringe er også noget, der bæres som et symbol, og “touch screen protection rings” er symboler på at være til stede; forstået som ’jeg er her med dig og ikke alle mulige andre steder.” I udstillingen finder man også værket “Protection glasses for smartphones”, der er et sæt briller, der ligesom fingerringene er et redskab med det præcise formål at indlægge en kropslig forhindring. Både brillerne og ringene er et forsøg på at være kritisk overfor sit eget begær og lægger på den måde i forlængelse af den amerikanske kunstner Jenny Holzers slogan “protect me from what I want”.

“Antenna for nothing” samler fokusset på tilstedeværelse og uendelighed fra de andre værker. Der er her tale om antennelignede skulpturer, der ikke er i stand til at opfange signaler. På den måde åbner værket for en undersøgelse af, hvad der egentligt sker, når vi lukker ned for signaler, er “off” og ikke kan modtage information. Anbert synes med “Antenna for nothing” at pege på, at det ikke kun er vores digitale udstyr, vores adskillige ’devises’, der kaster os ud i en grænseløs kultur, det offentlige rum er også fyldt med nyheder, opdateringer og luftbårne signaler, vi måske, måske ikke har bedt om.

Med TOOLS indstiller Anbert blikket skarpt på menneskets sanseapparat i en digital tidsalder og åbner med en undersøgende, refleksiv gestus for en meditativ tilegnelse af viden og erfaring

 

ALLE ER VELKOMNE

Udstillingen er åben under Art Week, Cph lørdag d. 25. kl 12-17 og søndag d. 26. kl 12-15.

Udstillingen er åben frem til d. 22. juni 2019.

Fernisering fredag d. 24. maj kl. 16:00-19:00

Artist talk lørdag d. 25. maj kl. 15:15-16:00

 

Bio: Hannah Toticki Anbert har en MA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2013 – 2016. I perioden 2010 – 2013 fik hun sin BA på samme akademi, hvor hun var en del af det nordiske samarbejde Nordic Sound Art. I 2018 havde Hannah Anbert sin første store soloudstilling i en dansk kontekst. Udstillingen havde titlen Slower and Cheaper og fandt sted på Overgaden Institut for Samtidskunst i København. På Riga International Biennial of Contemporary Art deltog Anbert med Sacred Work Fashion Collection (2016-18) i 2018. Samme år modtog hun Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Talent Legat. I 2019 performede Anbert The Land of Milk and Honey på KW Institute for Contemporary Art, Berlin.


Astrid Noacks Ateliers kunstprogram er støttet af: Statens Kunstfond, Beckett Fonden, Nørrebro Lokaludvalg og BKF.

Events

Calendar

ANA Local

FERNISERING fredag d. 24. maj kl. 16-19 og ARTIST TALK d. 25. maj kl.15:15 under Art Week, Copenhagen Tools – Hannah Toticki Anbert i Astrid Noacks Atelier

24.05.19 - 26.05.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Til udstillingen Tools i Astrid Noacks Atelier udvikler Hannah Toticki Anbert et nyt projekt med udgangspunkt i sin praksis, hvori hun arbejder med temaer som økonomi, produktions- og arbejdsforhold og effektivitet. Anbert anvender ofte populærkulturelle fænomener til at italesætte udfordringer, der præger vores samfund og måder at leve på. Og hun spiller gerne op mod konventioner gennem det absurde som et konkret greb.

 

Hannah Toticki Anbert: Slower and Cheaper, installationsview Overgaden. Institut for Samtidskunst. Foto: Anders Sune Berg

 

I udstillingen præsenterer Anbert ‘tools’ til at navigere i en grænseløs kultur præget af konstant online tilstedeværelse. Muligheden for at supplere vores viden og hukommelse med information, der lagres online, ændrer både vores kroppes tilstedeværelse i verden og vores relation til ting. I udstillingen kommer Anbert med sine bud på analoge og materielle ’værktøjer’ til at manøvrere i; have sin krop i og leve med i ‘grænseløshedens kultur’. Der er et begreb taget fra Kulturforskeren Gregers Andersens bog af samme titel. Bogen handler om sammenhængen mellem personlig og global udmattelse, hvilket er et tema, der ligger i forlængelse af Anberts projekter Sakralt Arbejde (2016-2018) og Slower and Cheaper (2018). I en grænseløs kultur præget af endeløs vækst og evig hastighed smelter klimakrise og den eksistentielle krise sammen til én stor krise. Hverken planeten eller mennesket kan tilsyneladende fortsætte med at tage del i hastighedsregimet: Kloden giver efter med brande, oversvømmelser og storme, mens vi mennesker i stigende grad plages af angst, stress og depression. I en kultur af grænseløshed er der brug for ’tools’ til at bruge kroppen og sanserne på andre måder, der ikke følger logikker omkring vækst, energi og hastighed.

Udstillingen består af en række nyproducerede værker. “Daybed for framing infinity” er et møbel, en briks placeret i atelierets store port og således både inde i atelieret og ude i gården. Publikum inviteres til at lægge sig på briksen og kigge op i himlen, der indrammes af en cirkel. Indramningen er en pendant til måden, hvorpå information målrettes os og netop “frames” for os på daglig basis. Anbert udtaler om sit værk: ”Vi er alle vandt til, at information “frames” for os, at vi skal have noget i ramme for at opdage det i virvaret af informationer og sanseindtryk. Værket er samtidigt en opfordring til at kigge op til forskel fra ned i telefonen, computeren osv. og huske på, at vi er små. Der er en uendelighed over vores hoveder, hvilket er meget svært at fatte, men at give det lidt tid og eftertanke kan måske åbne for nye perspektiver i vores liv, det er præcis dét, møblet er designet til at give beskueren mulighed for.”

Anbert har endvidere lavet et par ringe støbt i sølv og guld. Dette værk har titlen “Touch screen protection rings”. Ringene er beregnet til at sidde på fingerblommen på pege- og tommelfinger, og idéen er at man ikke kan bruge sin smartphone, når man har ringene på. Det lægger op til en øget bevidsthed om egen kropslighed, når man interagerer med elektronik. Ringe er også noget, der bæres som et symbol, og “touch screen protection rings” er symboler på at være til stede; forstået som ’jeg er her med dig og ikke alle mulige andre steder.” I udstillingen finder man også værket “Protection glasses for smartphones”, der er et sæt briller, der ligesom fingerringene er et redskab med det præcise formål at indlægge en kropslig forhindring. Både brillerne og ringene er et forsøg på at være kritisk overfor sit eget begær og lægger på den måde i forlængelse af den amerikanske kunstner Jenny Holzers slogan “protect me from what I want”.

“Antenna for nothing” samler fokusset på tilstedeværelse og uendelighed fra de andre værker. Der er her tale om antennelignede skulpturer, der ikke er i stand til at opfange signaler. På den måde åbner værket for en undersøgelse af, hvad der egentligt sker, når vi lukker ned for signaler, er “off” og ikke kan modtage information. Anbert synes med “Antenna for nothing” at pege på, at det ikke kun er vores digitale udstyr, vores adskillige ’devises’, der kaster os ud i en grænseløs kultur, det offentlige rum er også fyldt med nyheder, opdateringer og luftbårne signaler, vi måske, måske ikke har bedt om.

Med TOOLS indstiller Anbert blikket skarpt på menneskets sanseapparat i en digital tidsalder og åbner med en undersøgende, refleksiv gestus for en meditativ tilegnelse af viden og erfaring

 

ALLE ER VELKOMNE

Udstillingen er åben under Art Week, Cph lørdag d. 25. kl 12-17 og søndag d. 26. kl 12-15.

Udstillingen er åben frem til d. 22. juni 2019.

Fernisering fredag d. 24. maj kl. 16:00-19:00

Artist talk lørdag d. 25. maj kl. 15:15-16:00

 

Bio: Hannah Toticki Anbert har en MA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2013 – 2016. I perioden 2010 – 2013 fik hun sin BA på samme akademi, hvor hun var en del af det nordiske samarbejde Nordic Sound Art. I 2018 havde Hannah Anbert sin første store soloudstilling i en dansk kontekst. Udstillingen havde titlen Slower and Cheaper og fandt sted på Overgaden Institut for Samtidskunst i København. På Riga International Biennial of Contemporary Art deltog Anbert med Sacred Work Fashion Collection (2016-18) i 2018. Samme år modtog hun Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Talent Legat. I 2019 performede Anbert The Land of Milk and Honey på KW Institute for Contemporary Art, Berlin.


Astrid Noacks Ateliers kunstprogram er støttet af: Statens Kunstfond, Beckett Fonden, Nørrebro Lokaludvalg og BKF.

 

Past events

ANA Kids' Studio

ORDLYD #2 Børneaktion med børnene fra Den Bemandede Legeplads i Mimersparken Pulsk Ravn & Nynne Haugaard i Astrid Noacks Ateliers Mobile Børneatelier

29.04.19 - 05.05.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Astrid Noacks Atelier har inviteret Pulsk Ravn og Nynne Haugaard til at lave ORDLYD #2. Projektet er en forsættelse af banner- og aktionsprojektet med børnenes ordlyd i det offentlige rum i 2018, der blev realiseret i tæt samarbejde med Den Bemandede Legeplads i Mimersparken, som Astrid Noacks Atelier gemmen længere tid har haft et partnerskab med. I denne viderebearbejdning af børnenes ordlyd lægger Pulsk Ravn og Nynne Haugaard vægt på ords auditive kraft til forskel for fokusset på det visuelle i det tidligere projekt. Projektet er en hyldest til Mimersparken. Børnene fører ordet og kan få sagt præcis dét, der er vigtigt for dem i deres hverdag på Nørrebro.

 

 

1.maj er der vandring med børnene og deres bannere med egen ordlyd i det offentlige rum. Det bliver en ordets dag, hvor børnene får oplevelsen af at blive set og hørt. Og de får mulighed for at opleve deres værker i forskellige byrum.

ORDLYD #2 munder ud i en udstilling i Nørrebrohallen med en storstilet afsluttende fernisering. Her får børnene mulighed for at afslutte projektet med en offentlig fernisering i Nørrebrohallen; invitere venner, skolekammerater og familie med til fernisering og vise deres projekter frem. Børnene vil i samspil med Pulsk og Nynne producere egne taler, der bliver fremført.

 

ORDLYD #2 workshop med børnene fra Mimersparken i uge 18:

Mandag d. 29. 04: ORDLYD skriveworkshop / produktion af taler
Tirsdag d. 30.04: ORDLYD skriveworkshop / produktion af taler

Onsdag d. 1.maj: ORDLYD vandring fra Den Bemandede Legeplads til Nørrebrohallen med baner og taler kl. 12:00-15:00
Torsdag d. 2. maj: Udstillingsopsætning med børnene
Fredag d. 3. maj: Fernisering i Nørrebrohallen med børnene

 

BIO: Nynne Haugaard er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskole i 2006, hvorfra hun også har taget en MA i teori og formidling i 2009. Hendes fokus er på repræsentation og globale og transnationale emner. Hendes værker relaterer sig til køn, race, klasse og virkelighedsopfattelser.

BIO: Pulsk Ravn er uddannet med en MA fra linjen for Visuel kommunikation, Danmarks Designskole, 1995-2000 og har siden arbejdet som selvstændig designer med sideløbende kunst- og designprojekter med fokus på det offentlige rum.

 

Projektet er støttet af Nørrebro Lokaludvalg, Byens Puls

ANA Local

Fernisering lørdag d. 30. marts kl. 15 med ARTIST TALK kl. 16-17 Elisabeth Bergsøe i Astrid Noacks Atelier

30.03.19 - 06.04.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Elisabeth Bergsøe er inviteret ind i Astrid Noacks Atelier for at arbejde med rummet og skabe en dialog mellem atelier og den maleripraksis, som Elisabeth har udviklet gennem flere årtier. Store farverige, nyproducerede monokrome flader vil fylde væggene, hvormed der lægges op til diskussion omkring synssansens relevans i samtidens kunst. Elisabeth vil i udstillingsperioden give en artist talk i Astrid Noacks Atelier og her folde sit kunstbegreb ud og i dialog med publikum indlede en samtale om billedkunstens rolle og vilkår i vores samtidige oplevelsesøkonomi.

 

Pastel, 2006

 

Fernisering d. 30. marts kl. 15. Derefter er udstillingen åben hver dag i perioden 1.-6. april kl. 14-18

Der er noget tidsløst over Elisabeth Bergsøes praksis. Hun startede sin kunstneriske karriere ved Billedhuggerskolerne på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Her var det arbejdet med at iagttage, der opfyldte hende. At iagttage rummet i og omkring skulpturen, hvilket senere bevægede sig over i en dyb interesse for rummet, farven og lyset i maleriet. Uanset medium, så har Elisabeth holdt fast i dét at iagttage, forenkle og ikke mindst at kommentere på kunstens produktionsvilkår og værdsættelse i skiftende tiders blik på og forståelse af kunstens position i samfundet.

Alle er velkomne

 

Bio:
Elisabeth Bergsøe (f. 1953). Det Kongelige Danske Kunstakademi i perioden 1973-76, Billedhuggerskolerne ved Erling Frederiksen og Svend Wiig Hansen.

Medlemskaber: 2008 – 2020 Akademiet; Repræsenterer Corner i Sammenslutningernes Samråd siden 2018. Sammenslutningen Corner siden 1993; Billedkunstnernes Forbund siden 1995; Kvindelige Kunstneres Samfund siden 1984. Medlem af Dansk Center for Lys siden 2017.

Seneste udstillinger: Separatudstilling i Janus Bygningen, Vestjyllands Kunstmuseum, 2018.  ”Corner og Rylen langs Jyllands kyst”, Johannes Larsen Museet, 2015.

Repræsenteret (i udvalg): Vestjyllands Kunstmuseum, Janus Bygningen 2011. Malmø Konstmuseum 1999; 2006 og 2007. Statens Konstråd, Sverige 1992.

http://www.elisabeth-bergsoe.dk

 

Værkproduktion er støttet af:

Statens Kunstfond Projektstøtteudvalg for Billedkunst
Stevns kommunes Kulturpulje
Knud Højgaards Fond
Grosserer L.F. Foghts Fond

ANA Forum

Læsninger i ANA #13 visAvis

24.02.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Søndag d. 24/2 kl 15 – 17

Denne gang får Læsninger i ANA besøg af magasinet

visAvis – Voices on Asylum and Migration.

Læsningen er på engelsk.

 

Drawing by Paula Bulling

 

visAvis is a magazine on asylum and migration, produced in Denmark by people with and without citizenship. We wish to challenge the public debates on asylum and migration, bringing contributions by those with experiences from within these systems.

This afternoon we can look forward to readings by seven of the writers who have contributed to visAvis over the past years.

The latest issue (#13) of visAvis will be available at the event, as well as a limited number of older issues. The magazine is free, but donations to visAvis are always welcome.

http://www.visavis.dk/

 

Lyrikprogrammet i Astrid Noacks Atelier vil i sæsonen 2018/2019 fortsat udforske udvekslinger imellem litteratur, billedkunst og aktivisme. Læsninger i ANA kurateres af billedkunstner Rasmus Brink Pedersen.

 

Arrangementet er støttet af:

ANA Forum

ANA i samarbejde med The Winter Office _ Learning from A.N.A 11 January – 10 February 2019 at SixtyEight Art Institute

11.01.19 - 10.02.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Astrid Noacks Atelier er blevet inviteret af The Winter Office til at deltage i udstillingen _ Learning from A.N.A. Atelieret spiller en central rolle i en undersøgelse af de kunstnerdrevne institutioners position og tilstand. Når udstillingen åbner d. 11.01 er det med en række små gipsskulpturer lavet af Astrid Noack. Gennem udstillingsperioden kommer mere til; der vil blive indsamlet viden og analyseret materiale. Med disse tiltag er det forhåbningen også at skabe debat om, hvordan kunstnerdrevne udstillingssteder bidrager til indsigt i, hvilken værdi kreative rum og steder kan tænkes kan få i fremtidens urbanisme.

Friday, 11 January. 6:00 p.m. – 9:00 p.m. (soft opening)

Friday, 8 February. 7:00 to 10:00 p.m. (closing party)

Drinks will be served on both occasions and all are welcome at SixtyEight Art Institute, Gothersgade 167, Kbh K

 

 

THE WINTER OFFICE will be conducting urban planning and artistic research during a month-long exhibition at SixtyEight Art Institute. To this end, the Copenhagen-based artistic group has invited the artist-run space, Astrid Noack’s Atelier (A.N.A) to act as the anchor and patron subject of our exhibition. For this reason, the installation at SixtyEight titled, _ Learning from A.N.A will include several sculptural artworks by Astrid Noack (1888-1954). The installation hopes to frame how artists produce diverse forms of urbanism and space, but also that through the research and an eventual report to be made, the group will examine how artist-run spaces can help clarify the uses/value/need of creative space in future urban planning.

TWO has in addition invited other artist-run spaces in the greater Copenhagen area to share written answers based on their spatial ‘footprint’ in the city and exchange knowledge about their use and experience of their spaces. The work group will also develop a ready-made podcasting studio–that will come together during five separate sessions to record interviews and facilitated by Lise Grüner Bertelsen, curator of the exhibit for The Winter Office with Charlotte Præstegaard Schwartz curator of A.N.A and artists Kirsten Dufour and Finn Thybo Andersen who together on behalf of A.N.A will serve as hosts of the podcast sessions.

Why Future Creative Spaces?

Too many creative environments and artist-run spaces in the city lose their existence to ongoing urban development. Cities in general have limited or understudied visions for how to generate new urban plans for creative spaces (those who do, sometimes rush to implement them without or little community-oriented consultation). Moreover, rethinking the development of creativity in the city through citizen participation, gentrification studies, and mixtures between community/market oriented development is of enormous importance–especially–as we continue to witness development booms. There is a major problem in new building construction that is consistently blind to creative space needs and by continuing to ignore them, relegates creativity to normative and vulnerable models that lead to the tapping of fringes or outright gentrification of historic communities to further speculation. In addition to the lack of democratic and affordable creative space, we need focus on what social, political and economic consequences current development is having on who gets to inhabit creative spaces. It is important to preserve existing buildings rather than to tear down and replace them with characterless housing complexes. However, artistic spaces need to also challenge new development visions and should help define new constructions whose self-awareness for creative space and spatial justice is evident in their architecture. Even more so as it mixes and expands justly the definition of affordable housing in the city.

The Winter Office’s study will be published by RSS Press, which is the publishing arm of SixtyEight Art Institute. All are welcome to visit this special exhibition and to pick-up the literature about it, which has been made specially for this occasion.

About  

Lise Grüner Bertelsen (1988) is a curator for The Winter Office, writer and assistant editor at Really Simple Syndication Press. She has masters in modern culture from the University of Copenhagen. She lives and works in Copenhagen.

The Winter Office (TWO) is an artist group and work network consisting of artists, curators, architects, designers and social scientists based in Copenhagen, founded in 2010 by artist Hugo Hopping and architect and city planner Johanna Ferrer Guldager. For more, please see: thewinteroffice.net

SixtyEight Art Institute is an artistic/curatorial research organization looking to uncover, develop, and further exchanges between artists and curators and their creative labor. The exhibition _ Learning from A.N.A is the fourth installment of our two-year program of exhibitions, called Modes and Notes on the Local, which is kindly supported by Københavns Kommunes Billedkunstudvalg and The Danish Arts Foundation. A warm thank you to Nina J Gallery in Copenhagen for the loan of Astrid Noack’s artworks.

See full archive

Cross4tracks

Kryds4Spor

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

  • ANA Air
  • ANA AIR is an artist in residence program ...
  • ANA Kids' Studio
  • ANA BØRNEATELIER er inspireret af Astrid Noacks lokale engagement, gæstfri sind og høje kunstneriske niveau. Børneatelieret inviterer Nørrebros børn indenfor i et uformelt rum, hvor deres hverdag samt bydeldens særegenheder danner rammen om eksperimenterende kunstneriske processer. Børneatelieret arrangerer workshop i samarbejde med professionelle kunstnere, der blander og bryder med kunstens genrer, og som tager afsæt i børnene selv og deres liv og hverdag på Nørrebro. Med afsæt i blandt andet bevægelse, performance, lyd og billedkunst vil børnene komme til at se og udtrykke sig på nye måder, hvor det er processen, tiden og fordybelsen, der bliver lagt vægt på.
  • ANA Forum
  • ANA FORUM er et diskussionsrum, som bearbejder de indtryk, der kommer fra de øvrige 3 spor i programmet ved at diskutere og perspektivere dem. Formålet er at indsamle og dele viden og skabe fælleserfaringer i dialog med andre aktører, som ligeledes arbejder med at forbinde kunstarterne, by og borgere. ANA FORUM opfordrer til debat om, hvordan publikumsrollen kan nytænkes for at bane vej for deltageren, der aktivt får mulighed for at revurdere borgerens ståsted i samfundet. ANA FORUM undersøger de steder, hvor æstetikken møder etikken, politikken og samfundet lige omkring os. Kunstnere og debattører inviteres til at kuratere og facilitere debatter, workshops og større seminarer.
  • ANA Local
  • ANA LOKAL er et program der forbinder lokale kunstnere med mennesker, som bor og arbejder på Ydre Nørrebro. Programmet vægter projekter, som aktivt engagerer sig i den sociale kontekst, går i dialog med stedet og den offentlige sfære i relation til det urbane miljø, dets brugere og beboere. I forlængelse af ANAs kuratoriske princip om tilknytning opfordres de inviterede ANA LOKAL kunstnere til, ud over at lave deres egne produktioner, at indgå i netværket omkring ANA AIR og i udviklingen af Børneatelieret. På denne måde skabes der rum for inspiration og for nye spontane og kollektive fællesproduktioner. På tværs af kunstarterne, i par eller enkeltvis, vil billedkunstnere, scenekunstnere, digtere og musikere skabe koncerter, oplæsninger, performances, udstillinger og hybrider af disse.

Preservation Work

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

Bevaringsværdigt baggårdsmiljø ved Astrid Noacks Atelier

13.09.17

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

DAC inviterer til unik aften med udstilling, talk, koncert og katalogudgivelse om Astrid Noacks Atelier, en eksperimenterede kunstscene fra Rådmandsgade, ydre Nørrebro.

På aftenen vil Mikkel Bogh, direktør for SMK og Arkitekt Erik Brandt Dam fortælle om deres arbejde med Astrid Noacks Atelier og kamp for at bevare et klassisk københavnsk baggårdsmiljø. Aftenen byder samtidigt på koncert med musikere fra baggårdens øvelokaler.

TILMELDING HER
https://billetto.dk/e/hvad-er-bevaringsvaerdigt-talk-udstilling-og-koncert-om-astrid-noacks-atelier-pa-ydre-norrebro-billetter-212334

Medlemmer af ANA kommer gratis ind. Bliv medlem her: http://bit.ly/2xYVIPJ

Overalt i landet ser vi de klassiske baggårdsmiljøer forsvinde i takt med, at der bliver renset ud i de gamle by-karréer og nybyggeri knopskyder, hvor der er plads. Men på Rådmandsgade4på ydre Nørrebro sker der noget andet.

Foreningen Astrid Noacks Atelier har, med udgangspunkt i en af Danmarks første kvindelige billedhuggeres historiske baggårdsatelier, skabt et miljø for kunst, musik og samskabelse med kvarterets lokale beboere.

DAC inviterer til en aften med talk om den eksperimenterende kunstscene “Astrid Noacks Atelier” om hvorfor det er så vigtigt, at vi udvider forståelsen af bevaringsværdig arkitektur for at sikre sammenhængskraft og virkelyst i vores byer.

Aftenen er samtidigt også en fejring af foreningens nye katalog, at Astrid Noacks atelierbygning står færdigrestaureret af arkitekt Erik Brandt Dam, og at der arbejdes hårdt på at finde midler til at restaurere resten af baggården.

Samme aften vil musikere fra øvelokalerne i Rådmandsgade sørge for lydbilleder og musik, der beskriver den helt specielle stemning som trives i baggården på Nørrebro.

Aftenens program:
17:00 Velkomstdrink i boghandlen med salg af Astrid Noacks Ateliers første udgivelse, kataloget “DET HER ER”
17:30 Introduktion ved Tanya Lindkvist, programchef, DAC
17:45 – 19:00
• Introduktion til “Astrid Noacks Atelier”, Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst og bestyrelsesmedlem for Fonden R34
• “Nænsom Renovering” Erik Brandt Dam, Arkitekt MAA og projektarkitekt fortæller om restaureringen af Rådmandsgade 34
• Samtale om “hvad er bevaringsværdigt”
19:30 – 21:00 Musik af bands fra øvelokalerne i Rådmandsgade

Restaureringen

03.11.11 - 19.05.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Restaureringen af Astrid Noacks atelier er muliggjort med en betragtelig donation fra Ny Carlsbergfondet på 1,9 millioner kroner og nænsomt realiseret ved specialhåndværkere og Erik Brandt Dam Arkitekter Aps.

Læs om Ny Carlsbergfondets begrundelse for at støtte bevaringen af Astrid Noacks Atelier her, og Line Rosenvinges artikel ‘Ånd og Mursten i Børsen i forbindelse med indvielsen den 29. november kl 14.

 

Restaureringens proces kan ses herunder. Alle fotos er taget af og tilhører Erik Brandt Dam Arkitekter Aps.

Kunstauktionen

19.05.19

Sorry, this entry is only available in Dansk. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

I forbindelse med Astrid Noacks 125 års fødselsdag afholdte ANA den 31. januar 2013 en kunstauktion i Kunstakademiets Festsal, Charlottenborg koordineret af Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Auktionen blev støttet med værkbidrag fra en lang række kunstnere:

Anette Abrahamsson, Ivan Andersen, Martin Erik Andersen, Doris Bloom, Milena Bonifacini, Kaspar Bonnén, Peter Callesen, Ursula Reuter Christiansen, Cathrine Raben Davidsen, Erik A. Frandsen, Poul Gernes, Niels Erik Gjerdevik, Erik Hagens, Lone Høyer Hansen, Hein Heinsen, Peter Holst Henckel, Emil Westman Hertz, Husk Mit Navn, Jytte Høy, Frans Jacobi, Søren Jensen, Pontus Kjerrmann, Bentemarie Kjeldbæk, Eva Koch, Joakim Koester, Elke Krystofek, Simone Aaberg Kærn, John Kørner, Malene Landgreen, Christian Lemmerz, Søren Lose, Seppo Mattinen, Albert Mertz, Anders Moseholm, Bodil Nielsen, Mogens Otto Nielsen, Bjørn Nørgaard, John Olsen, Finn Naur Petersen, Tal R., Lilibeth Cuenca Rasmussen, Jytte Rex, Kirstine Roepstorff, Julie Sass, Morten Schelde, Ole Sporring, Tove Storch, SUPERFLEX, Anne Sørensen, Hanne Lise Thomsen, Lars Tygesen, Per Ulrik, Gitte Villesen, Mette Winckelmann

Invitationen til kunstauktionen

Auktionskataloget

Astrid Noack

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

The association

Kryds 4 spor er Ulartus At vigna, ego essi confen tabus noccite restrorum aperent? Nos, vid nerei iam iam. Catia nos omni in test intisque critabu sperum. Nos is inatius quonsus, tum dum dum, mo viu que cupimus convestea iam iam dienimus consi pre ex strum simihili peri tarions ultoruntimer acienius re co es senaris con ali percenatus praetor unteren atuusa vivatis. Ut porende factandes facips, sum iam autelum int adhuit perum recessu listantrid fue consum satiostre condam init. Am publica voludetis.
Ucepsessere cortemque co ium pat re, sulabus hum.

Bliv medlem

Hvis Astrid Noacks Atelier og tilhørende baggårdsmiljø skal bevares og udvikles for eftertiden, har vi brug for dig.

Årligt kontingent

Personligt medlemskab: 150 kr.
Medlemskab for foreninger: 300 kr.
Medlemskab for firmaer/institutioner: 600 kr.

Der kan indbetales på: Reg. nr. 2105 og Konto nr. 6883606696

Husk at notere navn og email ved betaling. Og tilmeld jer Astrid Noacks Ateliers nyhedsbrev.

Contact

  • Astrid Noacks Atelier
  • Rådmandsgade 34
  • 2200 København N
  • an@astrid-noack.dk

The Board

  • Curator and Artistic Director
  • Kirsten Dufour
  • 20 61 31 73
  • saas.dufour.andersen@gmail.com
  • Curator
  • Charlotte Præstegaard Schwartz
  • 27 12 20 06
  • cp@astrid-noack.dk
  • Chairman
  • Finn Thybo Andersen
  • 60 81 02 18
  • finnthybo@gmail.com
  • Coordinator
  • Rikke Diemer
  • 40 38 94 29
  • rikke.diemer@gmail.com
  • Coordinator
  • Niels Bennetzen
  • 29 48 33 52
  • niels.bennetzen@gmail.com
  • Treasurer
  • Helle Westergaard
  • 42 46 09 54
  • helle.hik@gmail.com
  • Board Member
  • Anne Neimann Clement
  • 61 79 78 21
  • anneneimann@gmail.com